Tilbage til nyhedsliste

Nyt togskifte fra 2027

12. december 2025

Stor usikkerhed om forbindelse mellem Flensborg og destinationer i Danmark, når DSB’s nye eltog indvies

Togtransport fra Flensborg til Danmark bliver i 2027 en anelse mere besværligt.

Togtransport fra Flensborg til Danmark bliver i 2027 en anelse mere besværligt.

Foto: Kaj Aage Holdt

Af Poul Struve Nielsen

Om to år, fra december 2027, kommer der til at køre tog fra Hamborg via Kiel og Flensborg til Tinglev.

"Med denne kontrakt lægger vi grundlaget for forbedringer af køreplanen, det rullende materiel og servicekvaliteten," sagde Slesvig-Holsten transportminister Claus Ruhe Madsen (CDU) ifølge hans ministeriums hjemmeside ved underskrivelsen af kontrakten om den ny togbane.

Han understreger, at det bliver med en stærkt forbedret komfort for de rejsende. Der bliver trinfri og rampefri indgange, hvilket giver komfortabel adgang for alle passagerer. Wi-Fi, stikkontakter ved hvert sæde, informationsskærme, borde, innovative sidde- og belysningskoncepter.

Men der bliver også en mere besværlig rejse, hvis man skal fra Flensborg til alle andre steder i Jylland end Tinglev og Sønderborg.

Den manglende evne til samarbejde mellem DSB og det tyske jernbaneselskab Deutsche Bahn fører til en dårligere forbindelse mellem det danske mindretal i Sydslesvig og det danske moderland. For mange togrejsende vil der komme et ekstra bump på vejen.

Så kører der ikke længere direkte tog fra Flensborg til Fredericia. Rejsende fra – og til - Danmark får i stedet et obligatorisk skift i Tinglev - og for mange vil det betyde endnu et ekstra togskifte.

Det er regionaltoget RE7 fra Hamborg til Flensborg, der hver anden time skal køre videre til Tinglev. Og det bliver erstatningen for det DSB-tog, der aktuelt kører fra Flensborg til Fredericia hver anden time, skriver Flensborg Avis.

Togrejsen mellem Flensborg og Padborg og Tinglev vil – som i dag - kunne fortages med en afgang hver anden time. Men hvor man i dag kan køre direkte fra Kolding eller Fredericia til Flensborg, skal man fremover skifte i Tinglev. Herfra kører i dag kun intercitytoget fra Sønderborg til København, bortset fra det regionaltog fra Flensborg til Fredericia, som altså ikke vil køre om to år.

Det betyder, at kører man til eller fra Esbjerg eller det nordlige Jylland, betyder det to skift - i Tinglev og derefter enten Kolding eller Fredericia.

Og hvorfor ikke? Fordi Danmarks nye, elektriske IC5-tog ikke kan køre i Tyskland på grund af forskelle i strømsystemet, og de gamle dieseldrevne IC3-tog fra 1989 bliver udfaset. Allerede i 2023 besluttede det danske folketing at betale sin del af det nødvendige ekstraindkøb af det togmateriel, som skal til for at kunne forlænge det tyske tog.

Ifølge Flensborg Avis pegede Stefan Seidler, medlem af den tyske forbundsdag for det danske mindretals parti Sydslesvigsk Vælgerforening (SSW), allerede i 2023 på, at netop anskaffelsen af det rette materiel er en nødvendig betingelse for at forhandle en ny kontrakt mellem DSB og Deutsche Bundesbahn på et fornuftigt grundlag.

”Allerede med anskaffelsen af IC5-toget blev der skabt et forværret grundlag for fremtidige forhandlinger for den regionale trafik til Flensborg. Derfor er det stadigvæk uklart, hvordan man i fremtiden vil kunne forhandle en ny kontrakt på dette grundlag”, skrev Stefan Seidler ifølge Flensborg Avis til DSB i 2023.

Flensborg Avis har i denne uge spurgt DSB, om toget fra Flensborg kommer til at passe med tiderne for intercitytoget i Tinglev, og om der er planer om at lave en direkte forbindelse fra Tinglev mod Aarhus og Aalborg. 

”Vores køreplan for 2027 er endnu ikke fastlagt, så det ved vi ikke endnu. Men det skal nok blive meldt ud i god tid,” svarer Gregers Pind Lohse fra DSB Kommunikation.