Gå til leksikonoversigt

Kommandørgården, Museum på Rømø

Steder

Nationalmuseets Kommandørgård er en af Rømøs gamle, rige slægtsgårde, opført i 1744 af kommandør Harcke Thadens. Gården er fuldt møbleret i både bolig og udlænger. Boligen rummer usædvanligt gode eksempler på prægtigt bemalede paneler, snedker- og udskæringsarbejde og vægbeklædninger af hollandske fliser.

Kommandørgårdens navn hentyder til de kommandører (kaptajner), der i 1700-tallet og begyndelsen af 1800-tallet havde kommandoen på store hvalfangerbåde. Kommandørerne var væk det meste af året på togter i Nordatlanten.På Rømø var det i hvalfangertogternes tid almindeligt at mændene stod til søs, mens landbruget og gårdene i høj grad var kvindernes gebet. Gårdens rigdom og prægtige interiører er en afspejling af de meget store indtægter, som kommandørerne kunne tjene på hvalfangsten og anden handelssejlads.Kommandørgården blev gennemgribende istandsat i 1998. Istandsættelsen er muliggjort takket være en donation fra A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.

Besøg Kommandørgårdens hjemmeside.