Femern-forsinkelser åbner for nye muligheder
Femern-forbindelsen bliver forsinket med 10 år og vil komme til at koste godt 20 mia. mere end oprindeligt antaget. Det kom frem efter et møde tirsdag mellem forligspartierne Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre, Konservativt Folkeparti og Socialistisk Folkeparti, skriver Jyllands-Posten.
Således forventes forbindelsen at stå færdig i 2028 med en endelig pris på 52,5 mia. kroner.
I foreningen Als-Fyn Broen, der arbejder for en fast forbindelse mellem Als og Fyn, ses der positivt på forsinkelsen i Femern-projektet. Bestyrelsesformand for foreningen Als-Fyn Broen Mogens K. Nielsen mener, at man fra folketingets side skal revurdere projektet i lyset af de nye forsinkelser.
”Femern-forbindelsen er under voldsomt pres, og vi ved stadig ikke om den bliver til noget. Så med alle de problemer synes jeg, der er grund til at se sig om efter nye muligheder”, siger Mogens K. Nielsen.
En forbindelse mellem Fyn og Als vil efter Mogens K. Nielsen mening være en bedre løsning for Danmark, da den vil styrke landets sammenhængskraft og skabe udvikling i Region Syddanmark.
”Als-Fyn forbindelsen ser jeg ikke som et trafikprojekt, men som et udviklingsprojekt. Det er tosset ikke at overveje det som sådan”, siger Mogens K. Nielsen.
Forbindelsen vil alt efter trafikalkapacitet koste 10-18 mia. Det fremgår af en rapport som COWI A/S har udarbejdet, foranlediget af Region Syddanmark, Faaborg Midtfyn og Sønderborg Kommune.
Broen vil skulle gå fra Als til Bøjden på Fyn. I dag tager køreturen fra Sønderborg til Faaborg cirka 2 timer og 10 minutter via Lillebæltsbroen. Med en ny forbindelse forventes det at tage 35 minutter. Fra foreningen Als-Fyn Broen ser man broen som en forbindelse mellem Tyskland og Skandinavien, der vil styrke Danmark både transport og erhvervsmæssigt.