Tilbage til nyhedsliste

Mellemkrigstidens Tyskland udstilles på Louisiana

19. oktober 2022

Det turbulente kunst- og kulturliv i 1920’ernes Tyskland kan opleves i en ny udstilling på kunstmuseet Louisiana.

Hans Grundig, Am Stadtrand (I udkanten af byen), 1926. Olie på lærred, 80.5 × 120 cm. Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie.

Hans Grundig, Am Stadtrand (I udkanten af byen), 1926. Olie på lærred, 80.5 × 120 cm. Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie.

Foto: bpk / Nationalgalerie, SMB / Klaus Göken © Hans Grundig / VISDA

Efter nederlaget i Første Verdenskrig er Tyskland præget af dyb fattigdom, politisk uro og en ny spirende frihedskultur under fanerne af den nyoprettede demokratiske Weimarrepublik. En af periodens mest markante kunst- og kulturbevægelser var ’Neue Sachlichkeit’ (ny saglighed), der danner udgangspunkt for den nye udstilling ’Det kolde øje – Tyskland i 1920erne’, som åbnede på kunstmuseet Louisiana fredag den 14. oktober.

”Tiden har foruroligende paralleller til vores tid. Det var en tid med hyperinflation og flydende grænser for køn og seksualitet. Samtidig kan den minde os om demokratiets skrøbelighed”, siger museumsinspektør Kirsten Degel til Frederiksborg Amts Avis.

Udstillingen rummer over 600 værker inden for især maleri, tegning og fotografi af mere end 90 kunstnere, herunder Bertolt Brecht, Marcel Breuer og Otto Dix. Værkerne er præget af en panorering væk fra ekspressionismens utopier og visioner som følge af de hårde år under den blodige Første Verdenskrig. I stedet er det gennemgående udtryk mere rationelt, figurativt og koldt, hvilket er grunden til, at Louisiana har givet udstillingen navnet ’Det kolde øje’.

Weekendavisens skribent Jesper Vind har som følge af periodens mange paralleller til i dag kaldt udstillingen for ”årets vigtigste og vildeste”:

”Louisiana har med udstillingen skildret en af verdenshistoriens største kulturelle eksplosioner, Weimarrepublikkens kultur. Det er en utrolig kaotisk tid, men museet har temmelig klogt givet os et fokus med Neue Sachlichkeit som fikspunkt”.

”Der er ufatteligt mange ligheder til vore egne 2020ere”, skriver Jesper Vind under overskriften ’Babylon Humlebæk’ med henvisning til den tyske hitserie ’Babylon Berlin’ om 1920’ernes Berlin, hvis fjerde sæson netop har haft premiere.

Navnet ’Neue Sachlichkeit’ stammer fra kunsthistorikeren Gustav Friedrich Hartlaub, der som direktør på Kunsthalle Mannheim i 1925 arrangerede en udstilling med samme titel.

Foruden maleri, tegning og fotografi viser Louisiana-udstillingen også arkitektur, design, film, teater, litteratur og musik. Udstillingen kan ses frem til den 19. februar 2023.

Otto Dix, Bildnis der Journalistin Sylvia von Harden (Portræt af journalisten Sylvia von Harden ), 1926. Olie og tempera på træplade, 212 x 89 cm. Centre Pompidou, Musée national d’art moderne, Paris.

Otto Dix, Bildnis der Journalistin Sylvia von Harden (Portræt af journalisten Sylvia von Harden ), 1926. Olie og tempera på træplade, 212 x 89 cm. Centre Pompidou, Musée national d’art moderne, Paris.

Foto: Scala, Florence © Otto Dix / Visda.