Femern-forbindelsen på vej ind i nye vanskeligheder
I dag begynder den tyske høring, hvor berørte organisationer og privatpersoner kan komme med indsigelser mod Femern-forbindelsen, der efter planen skal stå færdig i 2021.
Det planlagte byggeri har fået mange tyskere op af stolen, og der er blevet indsendt over 3000 skriftlige indsigelser. Hvis den store modstand mod projektet fortsætter, så vil Femern–forbindelsen næppe stå færdig til tiden, det forudsagde Siegfried Matlok, der er politisk kommentator på Der Nordschleswiger, da han her til morgen gæstede P1:
”Der er fundamentalister, som vil gå hele vejen for at forsinke og fordyre projektet, så derfor er planen om at være færdige i 2021 et udtryk for meget stor optimisme. Jeg vil endda sige, at det er lidt naivt, og at det nok nærmere bliver i 2024 eller 2026.”
Fortalerne for femernprojektet er dog forberedt på kritikken, og ifølge Siegfried Matlok har de gjort brug af en smart, men også lidt beskidt, manøvre for at tage toppen af kritikken:
”Tilhængerne har gjort det så raffineret, at de har flyttet den første høring fra Femern til Kiel … Om kritikerne kommer hele vejen er jo meget tvivlsomt. Det er kritisabelt.”
Femern A/S, der står for at forberede Femern-forbindelsen, oplyser, at de ikke har haft indflydelse på, hvor høringen skulle foregå, men at det er en beslutning, som er taget i det tyske vejdirektorat.
Vi har ikke haft mulighed for at få en kommentar fra det tyske vejdirektorat.