Tilbage til nyhedsliste

Royal Run i Sønderjylland er igen udskudt

2. februar 2021

Det landsdækkende motionsløb Royal Run er igen blevet udskudt som følge af coronasituation i Danmark. Løbet, der skal markere 100-året for Genforeningen på aktiv vis, er nu planlagt til 12. september 2021.

Kronprins Frederik uddelte highfives til Royal Run 2019 ved målstregen foran Amalienborg sammen med børnene prins Christian og prinsesse Isabella.

Til Royal Run 2019 uddelte Kronprins Frederik highfives ved målstregen foran Amalienborg sammen med børnene prins Christian og prinsesse Isabella.

Foto: Lars Møller

Løbeentusiaster i Sønderjylland må vente endnu længere end forventet på, at det landsdækkende motionsløb Royal Run kommer til Sønderborg. Grundet den aktuelle coronanedlukning af Danmark og den dertilhørende usikkerhed har styregruppen bag Royal Run valgt at udsætte løbet endnu en gang. Løbet flyttes nu fra 24. maj til 12. september 2021. Det skriver Royal Run i en pressemeddelelse.

Kronprins Frederik, der fik idéen til det landsdækkende motionsløb i anledning af sin 50-års fødselsdag i 2018, håber, at dem, der vil deltage i Royal Run 2021, vil bruge ventetiden på at holde sig aktiv.

”Det er besluttet at udskyde Royal Run endnu en gang til søndag den 12. september, hvor vi håber, at det igen er muligt at samles så mange mennesker til en løbefest. I mellemtiden skal vi sørge for at holde krop og sjæl i gang. Særligt lige nu i den mørke periode – det giver overskud og velvære. Så jeg håber, at mange af jer vil bruge tiden frem til den 12. september på at fastholde den glæde ved motion og løb, som Royal Run allerede har bragt med sig”, siger kronprins Frederik i en pressemeddelelse udsendt af Kongehuset.

Det er Sport Event Syd, der er med til at arrangere Royal Run i Sønderborg. Eventmanager Per Huusmann fortæller til TV SYD, at man på trods af endnu en udsættelse har ”ja-hatten på” og ser frem til at få fejret 100-året for Sønderjyllands genforening med Danmark i september.

”Det skulle have været en jubilæumsfejring, og det er selvfølgelig ikke helt det samme, når man fejrer det året efter. Vi håber alligevel, at folk stadig vil være med til at fejre Genforeningen”, siger Per Hussmann til TV SYD.

I 2020 blev Royal Run først flyttet fra juni til september og sidenhen helt aflyst som følge af coronasituation i Danmark. I 2021 havde man håbet at kunne gennemføre løbet i maj, men det bliver altså nu i stedet den 12. september, hvor der afholdes Royal Run i Sønderborg, Aalborg, Odense og København. Der arbejdes desuden på at finde en ny dato for Royal Run i Nuuk, Grønland.

Hør Kronprins Frederik fortælle om udsættelsen af Royal Run 2021. Video: Det danske kongehus.