Kursus: Grænselandet som brobygger

Som underviser på en ungdomsuddannelse kan du melde dig til et spændende kursus i det dansk-tyske grænseland om digitalisering, demokrati og dannelse.

Kurset 'Grænselandet som brobygger', sætter fokus på digitalisering, demokrati og dannelse i Danmark og Tyskland.

Grafik: Grænseforeningen

Foreningen af lærere i samfundsfag, Historielærerforeningen. Tysklærerforeningen for gymnasiet og HF og Grænseforeningen inviterer til kursus i Flensborg.

Torsdag og fredag d. 15.-16. september 2022

I Danmark gør vi klar til MitID. I Tyskland bruger de stadig fax. I forhold til digital konkurrenceevne er Danmark nummer 4. Tyskland er nummer 18. i verden. Også på undervisningsområdet er der markante forskelle.

På kurset har du mulighed for at bliver klogere på, hvordan det står til med det dansk-tyske naboskab, og hvordan vi kan inspirere hinanden bl.a. på det digitale område. Du får mulighed for at møde grænselandets mindretal, høre om deres rolle som brobyggere og forhåbentlig nyde Flensborg i septembersolen. Alt sammen sat ind i en ramme, så det kan bruges i din undervisning.

Du kommer bl.a. til at møde Marlene Wind, professor ved Københavns Universitet, Stefan Seidler, medlem af den tyske Forbundsdag for SSW, Stephan Kleinschmidt, forvaltningschef i Flensborg By og viceborgmester i Sønderborg, Heino Aggerdam, rektor på Duborg-Skolen, Rune Delfs, tysklærer med rødder i det danske mindretal og Elevambassadørerne fra de tre mindretalsskoler.

Du kan se det fulde program her

Pris: 2250,-

Kursussted: Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig, Norderstr. 59, Flensborg.

Overnatning på Hotel Ramada - https://arcadia-hotel-flensburg.ibooked.dk/

Tilmelding: https://www.collect.nu/GF/GVtilmeldingsskema

Yderligere information: Gunvor Vestergaard, gv@graenseforeningen.dk.